Kannattaako moiset härpäkkeet ostaa, ja jos, niin missä vaiheessa? Omien reissujemme perusteella, neljässä maassa vauvan kanssa, matkarattaat olisivat kyllä kovasti kätevät. Ideaalitilanteessa meillä olisi sekä kotivaunut että matkarattaat. Rahan ja säilytystilan puolesta tämä ei kuitenkaan aina ole fiksu veto.
Omasta mielestäni perheenlisäys ei saa tarkoittaa luottokorttivelkojen ja rahastressitasojen maksimointia eli olemme koittaneet kaikessa elää nuukasti säästäväisesti. Niin myös rattaiden suhteen. Hilux-vaunumme, Baby Jogger City Mini GT:t ostimme Australiasta uutena hintaan $700 eli 400€ ja se oli aika maksimi, mihin olin valmis lompakkoa laihduttamaan. Matkarattaista raaskin pulittaa enintään puolet tuosta, koska ne ovat käytössäkin enintään puolet ajasta. Etsin pitkään minulle suositeltuja tiettyjä merkkimatkarattaita käytettynä, mutta niitä ei juuri koskaan tule vastaan nettikirppareilla, tai niiden hinta pitää sinnikkäästi pintansa. Eli käytetystä saisi maksaa suunnilleen saman kuin uudestakin.
Joggerit |
Ennen raha-asioihin siirtymistä on lie syytä listata, mihin matkarattaita tarkalleen tarvitaan, vai tarvitaanko. Ensin kannattaa miettiä, miten paljon aikoo matkustella vauvan kanssa ja millaista matkustaminen on.
Jos pääsääntöisesti matkaa kotoa pisteestä A lomakohteeseen B mahdollisimman vähillä välietapeilla, ei matkarattailla välttämättä ole virkaa. Senkun pakkaa perusrattaat lentokoneen ruumaan tai auton takakonttiin ja voila, niistä tuli matkarattaat. Monet lentoyhtiöt antavat lapsiperheiden ottaa vaunut mukaan ruumaan ilmaiseksi eli ne menevät muun matkatavarakilomäärän päälle, eivät siihen sisältyen. Tietysti riippuu lipputyypistä ja lentoyhtiöstä (halpis vai ns kunnollinen), tarkista aina ennakkoon! Me emme ole tähän mennessä maksaneet kertaakaan vaunujen lennätyksestä edes halpislennoilla, joilla lippuihimme sisältyi pelkät käsimatkatavarat.
Mikäli reissaukseen tyypillisesti kuuluu monta välietappia, pitkiä odotuksia lentokentällä, tai useita kohteita kerrallaan, matkarattaat ovat lahja taivaasta. Matkarattaiden olemassaolon syy on, että ne ovat kevyet, pakkautuvat pieneen kokoon, ne voi mahdollisesti ottaa käsimatkatavarana koneeseen ja niillä manöveeraa kapeitakin vanhankaupungin katuja. Jos me pääsääntöisesti matkuistaisimme vain Suomeen sukuloimaan ja takaisin, matkarattaat olisivat turhaa luksusta eli ilmankin pärjää hyvin. Jos taas reissaamme (tai ainakin yritämme, kiitos korona) pitkin ja poikin, matkarattaat siintävät mielessä joka päivä siirtymien, junamatkojen, vuokra-autojen ja kapoisten kujien labyrintissa.
Lentokentällä odotteluun ja koneesta poistumiseen vaunut ovat tarpeen, jos lapsi on tottunut nukkumaan niissä. Kentällä säästyy monet itkut lapselta JA vanhemmilta, jos vauvalle on selkeä rauhallinen paikka asettua aloilleen ja levolle. Olen itse vaunujen puutteessa nukuttanut vauvaa viltin päällä lentokenttä-mäkkärin kulmalla ja se oli kyllä yhtä helvettiä. Lentokentillä yleensä on lentoyhtiön tarjoamia ilmaisrattaita, mutta a) niissä ei ole mitään säätöjä eli on kuin työntelisi lasta ostoskärryissä, b) vauva nuoleksii satojen ihmisten käyttämiä rattaita, yök ja c) niitä ei aina ole saatavilla, jolloin ei ole mitään laskupaikkaa lapselle.
Hyvin usein kentillä on mahdollisuus ottaa omat ruumaan menevät rattaat portille saakka, eli ne saa viedä turvatarkastuksesta läpi ja ne kerätään lastaukseen vasta koneeseennousuvaiheessa. Tässä ainoa ärsytys on isojen rattaiden runnominen läpivalaisuun eli jos on raskaat vaunut ja yksin liikkeellä vauvan kanssa, vaunujen taittelu ja nostelu turvatarkastuksen hihnalle on peestä. Henkilökunta kyllä ripeästi auttaa missä voi. Lapsi tietenkin myös aina nukahtaa vaunuihin juuri ennen turvatarkastukseen menoa, joten pakollisena stressilisänä on vaunuista pois nostettu parkuva vauva, kun keräät kimpsuja ja kampsuja hihnalta.
Palataanpa rahaan. Me tosiaan tilasimme netitse matkarattaat täällä Suomessa, ajatellen, että jatkamme matkaa niillä ja myymme edelliset vaunut pois. Tiiviin nettiselaamisen jälkeen päädyin merkkiin Petite Cherie, joka on kohtuuhintainen (tarjouksessa 150€), helppokäyttöisen ja kevyen oloinen sekä ainoa tuon hintaluokan vaunuista, jossa on ilmapyörät, ei muoviset. Halpojen ja keskihintaisten rattaiden ongelma yleensä on työnnettävyys, eli niillä saa jumputtaa nupukivikaduilla kuin rodeossa, puhumattakaan lumessa työntämisestä.
Petite Cherie Avion |
Rattaat tulivat ripeästi ja testasimme niitä innolla. Ne olivatkin luvatunkaltaiset eli oikein näppäräliikkeiset, kevyet ja pieneen tilaan taittuvat. EIVÄT kuitenkaan niin pienet, että ne menisivät käsimatkatavarana, ja tämä onkin useiden matkarattaiden ongelmaominaisuus. Vain kalleimmat merkit yleensä taittuvat riittävän pieniksi lentokoneen tavarahyllylle. Isommaksi ongelmaksi kuitenkin osoittautui, että vuosikas poikamme alkoi jo nyt olla liian pitkä vaunuihin, eli pää osui kuomuun ja leveyttäkin oli nippanappa riittävästi. Poika ei edes ole isokokoinen, vaan käyrillä keskivertoa hippasen pienempi. Toinen keskeinen ongelma oli ergonomia eli työntöaisaa ei voi säätää ja työntäjä on jatkuvasti joko liian lähellä vaunuja (jalat potkivat jarrua) tai selkää rasittavassa etukenossa. Testien jälkeen päädyimme palauttamaan vaunut, etenkin kun matkailummekin on nyt katkolla.
Jos kahdet vaunut ovat liian kalliit, eikö kannattaisi ostaa pelkät matkarattaat? Ehkä, ja näin monet tekevätkin, tyytyväisinä. Meille tämä ei suoraan sanoen pälkähtänyt mieleen vuosi sitten vaunuja ostaessa. Toisaalta halusimme vaunut, joihin mahtuu edes jonkin verran tavaraa alasäilöön. Tosin Hiluxissa eli Joggereissa on turhan pieni alaloosteri ruokakauppa-asiointiin, onhan ne tarkoitettu pääsääntöisesti ulkoiluun ja hölkkäämiseen. Lisäksi matkarattaissa usein on pikkuruinen kuomu, kun taas Joggereiden paras puoli kevyen liikkuvuuden lisäksi on lähes koko istuimen päälle kaartuva, peittävä kuomu. Alussa ei tarvita edes sadesuojaa, koska vauva mahtuu kokonaan kuomun alle. Pieni kuomu puolestaan ei riitä varjostamaan auringolta ja antamaan hämäryyttä ja yksityisyyttä rauhoittumiseen ja nukahtamiseen.
Eli mitä tekisimme toisin? Ostaisimme perusvaunut, jotka paremmin sopivat kumpaankin käyttöön, arkeen ja matkoille. Mutta en ostaisi matkarattaita ainoiksi, koska en ole ainakaan vielä löytänyt mallia, jossa tuo kuomu- ja säilytysasia on ratkottu tyydyttävästi. Lisäksi rattaita tarvitsee erittäin harvoin lentokoneen matkustamoon saakka eli ruumaan menevä kevyt malli on mielestäni tarpeellisempi kuin käsimatkatavarana kannettava.*
No, emme ole näistä maisemista liikkuneet kuukausiin, joten matkarattaatkin tuntuvat juuri nyt hieman turhilta. |
* Toki ruumaan pakatessa ottaa aina riskin, että vaunut menevät hukkaan lennolla, tai niitä joutuu odottamaan kentällä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi!