No niinhän tässä kävi, että kuumuus vei voiton, ja viimeksi hehkuttamani viileä tuulahdus oli vain hetkellinen. Kuumankostea painostava ukkossääyö tuotti lopputulemaksi heräämisen jomottavaan päänsärkyyn. Pomolle viesti, että emmätänäänpääse; en ole muuten ensimmäinen tämän kesän mittaan. Vaikka perthiläiset ovat teoriassa tottuneita kesän ultrakuumiin säihin, on töistä ollut poissa väkeä helteiden takia vähintään pari henkilöä per viikko. Kuumat ja hiostavat yöt vetävät rajatilanestehukkaan, vaikka päivällä muistaisikin juoda, t. työpöydällä puolitoistalitraista vesipulloa pitävä, ja sen kahdesti päivässä täyttävä ja tyhjentävä työmuurahainen. Janottaa vaan niin maan peijakkaasti.
Tämän päivän aktiviteetti onkin ollut lähinnä sekoitella ja kulauttaa alas uusi lasillinen suolalla ja ripauksella sokeria höystettyä vettä suunnilleen puolen tunnin välein, että saan tankattua itseni ihmisten toimintakuntoon. Tietenkin juuri tämän viikon alussa keittiöhanamme filtteri irtisanoi itsensä erään remonttireiskan (köhköh allekirjoittaneen) käsittelyn tuloksena, mutta klooritonta vettä saa onneksi myös filtterikannulla suodattamalla - allekirjoittaneen hätäpaikkausostos, kun filtterihanan muoviruuvi halkesi kesken puhdistuksenjälkeisen asennustyön. Uusi filtteri hanaan odottelee keittiön työtasolla, josko saataisiin paikalle joku a) teknisesti taitavampi ja b) kärsivällisempi asentaja, joka ei runno muoviosia metalliputkeen sellaisella apinanraivolla, ettei niistä jää kuin suikaleita jäljelle.
Ajattelin sitten panadolin ja suolan vaikutusta odottaessani, että vaihdanpa netitse pankkia. Täällä säästötileille saa ihmeellisen korkeaa korkoa, ja bongasin mainion tarjouksen peräti 5.10% korosta, kun oma pankkini maksaa "vain" 3.50%. Suomalaisiin 0.01% käyttötilikorkoihin tottuneelle jo kolmekin prosenttia on paljon, mutta kenen tahansa lyhyt matikka kertoo, että viisi on enemmän kuin kolme. Säästötili tässä yhteydessä tarkoittaa vieläpä sellaista kätevää tiliä, jolla ei ole nostorajoituksia, talletusaikarajoja tai tilinavaus- tai kk-maksua. Toisin kuin muistini mukaan Suomessa, jossa kunnollista korkoa ei saa sitoutumatta vuosikausien rahapannaan - rahat saa ulos vasta vuonna 2016 tai sinnepäin.
Tietenkin korkeiden tilikorkojen kääntöpuolena on tolkuttomat asuntolainakorot, jotka eivät ole itseäni paljon itkettäneet näin vuokra-asujana. Mutta mitä lähemmäs se päivä hiipii, jolloin itsekin astun pankkiin lakki kourassa asuntolainaa anomaan, sitä tarkemmalla silmällä home loan-korkoja syynään. Halvimmillaan taitaa tällä hetkellä olla 4.90% viiden vuoden kiinteänä korkona (fixed rate), ja variable eli vaihtuva korko puolestaan pomppii yli kuuden prosentin. Jaiksii. Asuntolainan alkuperäinen englanninkielinen termi, mortgage eli dead pledge = lupaus kuolemaan saakka, ei liiemmin ole vauhdittanut matkaani asuntolainalliseksi... Mutta takaisin käyttötiliasioihin.
Täytin online form'in eli nettihakemuksen käyttö- ja säästötilin avatakseni. Seuraavaksi identity check eli henkilöllisyyden tunnistus. Valikosta voi valita vaihtoehtoja a) anna ajokortin numero, b) anna tax file number* eli verotilisi numero, c) lataa skannattu kopio ajokortistasi ja d) anna yksityisen sairausvakuutuksesi numero, mutta vain yksi tietty yhteistyökumppanivakuutusyhtiö kelpaa. Eikun rastia ruutuun. Vaihtoehto a) kosahtaa siihen, että järjestelmästä voi valita vain itärannikon osavaltioita eli Queensland, Victoria, Australian Capital Territory eli Canberra, South Australia tai Tasmania. Yritän b:tä. Järjestelmä ei tunnista tax file numberia, mahdollisesti siksi, että olen tehnyt vasta yhden veroilmoituksen tässä maassa enkä kai ole kirjautunut johonkin sähköiseen verotietotunnistusjärjestelmään. Sama ongelma oli, kun yritin täyttää samaisen veroilmoituksen netitse. Ei hyväksytty, vaikka verotoimiston nettilomake varsin kätevä olikin muuten.
Pykälä c) lähtee kuuliaisesti latamaan läppäriltäni viisumihakemusta varten alunperin skannattua ajokorttia, hop ja hei, näinhän tämä järjestyy. Mutta Aussilan identiteettipistebingon perusominaisuuksien mukaisesti yksi dokumentti ei riitä, joten saan vastauksen, että persoonastani on tunnistettu vasta puolet. Yritän tyrkyttää myös sairausvakuutusnumeroa, joka ei tietenkään kelpaa, koska vakuutukseni on eri firmasta kuin kyseisen pankin yhteistyökumppanilta. Krääääääk. Muutenkin koskee päähän ja nettipankki senkun temppuilee! Viimeisinä vaihtoehtoina on soittaa asiakaspalveluun ja lukea virkailijalle ääneen dokumenttinumeroita esim. passista. Soitan. Soitan ja soitan. Soitan vielä uudelleen. Pimpelipompelin ohi ei pääse sitten millään, mutta kovasti on puhelinvastaaja pahoillaan siitä, että kaikki virkailijat ovat varattuja.
Ei auta kuin huomenna marssia postiin ja todistuttaa henkilöllisyys siellä, ja postittaa todistuskaavake pankille.
Saako udella mikä pankki lupaa noin hyvän koron? Meillä on nyt Westpacissa käyttötili ja eSavings. Ei hajuakaan mikä korko mahtaa olla :)
VastaaPoistaPankki on nimeltaan ME bank, osuuskunta eli asiakkaiden omistama. Muuten hyva, mutta (todella kohtelias) asiakaspalvelu on kaytannossa kokokaan puhelimen paassa, Melbournessa asti, ja tiliani ei ole vielakaan avattu... nettisivuilla sanotaan kylla, etta tilinavauksissa viivetta saastotilitarjouksen aiheuttaman suuren suosion takia.
VastaaPoistaPitipäs vielä kysäistä minkälainen suodatin sulla on hanassa? Ollaan niitä brita-suodattimia katseltu, mutta täällä Bunburyssa on ihan kohtuu hyvää vettä, niin ei olla vielä hankkittu.
VastaaPoista