Täällä suhtaudutaan todella vakavasti sääntöihin ja aikatauluihin, vaikkei niistä välttämättä tehdä arkielämässä numeroa. Lakipuolella on kuitenkin yllättävän yksityiskohtaista sääntelyä, jollaista en Suomessa tiedä olevan (tosin tästä tiedän aika vähän). Hypätään esimerkkiin:
Olen nyt töissä virastossa, joka valvoo
utilities- eli perustarvelaitosten, toisin sanoen vesi-, sähkö-, ja kaasulaitosten toimintaa. Yhtenä monista ohjekirjasistamme on jokaiselle toimialalle oma, kolmekymmensivuinen vihkonen asiakkaan oikeuksista. Täällä vesi, sähkö ja kaasu katsotaan perustarpeiksi, joihin pääsyä ei saa rajoittaa esimerkiksi liian kalliilla hinnoittelulla tai katkaisemalla jakelu laittomasti vaikkapa maksamattomien laskujen vuoksi.
Jakelua kyllä joskus keskeytetään maksuhäiriöiden vuoksi, mutta katkaisu ja uudelleenkytkentä ovat todella tarkasti viranomaistaholta ohjeistettuja ja valvottuja toimenpiteitä. Aina ennen liittymän sulkemista laitoksella on velvollisuus neuvotella todistetusti asiakkaan kanssa esimerkiksi osamaksusuunnitelmasta, mahdollisista valtion avustuksista (joita vähävarainen voi saada selviytyäkseen
utilities-laskuista), alennuksista tai jopa velan anteeksiannosta.
Niukoille joutuneita varten on täällä useitakin erilaisia oikeusaputoimistoja, jotka antavat talous- ja oikeusneuvontaa maksutta, ja voivat asiakkaan puolesta neuvotella näitä riitatilanteita. Toissapäivänä jouduin juuri ennen työpäivän loppua lähettämään kiireellisen lehdistötiedotteen sekä virallisen selvityskirjeen saatesähköpostin kanssa osavaltion Energiaministeriöön, koska eräs suuri sähkölaitos oli katkaissut
yhdeltä asiakkaaltaan sähköt sääntöjen vastaisesti kello kolmen jälkeen arkipäivänä. Katkaisun saa tehdä vain arkisin välillä 9-15, perjantaisin ennen kello yhtä, viikonloppuisin ja juhlapyhinä ei ollenkaan. Lain ja valvonnan puitteissa yksikin rike katsotaan niin vakavaksi, että se uutisoidaan välittömästi, ja tiedotetaan ministeriportaaseen saakka.
Muutenkin täkäläinen systeemi tiettyjen oikeuksien valvonnassa on yllättänyt. Vaikka ammattiyhdistyksillä ei täällä ole samanlaista neuvotteluvaltaa kuin Suomessa - eivätkä ammattiliitot ylläpidä työttömyyskassoja, vaan työttömyysvakuutukset otetaan yksityisiltä vakuutusyhtiöiltä -, ainakin julkissektorilla työsuhde-edut ja oikeudet ovat jopa suomalaisia parempia.
Vakityöntekijä virastossamme on oikeutettu 4 viikon palkalliseen vuosilomaan, jonka lisäksi käytössä on 20 päivää (yhtäjaksoisia tai irrallisia päiviä) syyperusteista, palkallista lomaa. Nämä päivät pitää aina perustella, ja niitä saa henkilökohtaisiin menoihin, kuten sairaan lapsen tai muun sukulaisen hoitamiseen. Oman sairauden aikaiset sairaslomapäivät ovat erikseen. Huom, kaikkien etuuksien suhteen suuriakin työpaikkojen välisiä eroja on.
Virastossamme sairaslomaa saa kaksi päivää omalla ilmoituksella, kolmannesta eteenpäin tarvitaan lääkärintodistus. Ensimmäinen sairaspäivä on käsittääkseni aina palkaton. Yleistä, perustelematonta palkatonta lomaa saa pyynnöstä enintään 10 viikkoa joka vuosi, tätä oikeutta ei työnantajalla ole mahdollisuutta evätä kuin erittäin painavasta syystä. Toisin sanoen, jos on säästöjä tai muu toimeentulon lähde, pystyy töistä olemaan poissa 16 viikkoa vuodessa (vuosilomat ja palkattomat lomat), ja lisäksi vielä neljä viikkoa syyperusteisesti.
Äitiysloman osalta muistelen kuulleeni, että täydellä työnantajan maksamalla palkalla vapaata on 3 kuukautta, sen jälkeen osavaltion maksamalla minimipalkalla 4,5 kuukautta. Minimipalkka on reilut 2000 dollaria eli 1600 euroa kuussa, eli aika paljon rutkemmin, kuin minimiäitiyspäivärahat Suomessa. Tämän lisäksi virastostamme saa 2 vuotta palkatonta vapaata lapsen hoitoon, eli jos perheestä tai suvusta löytyy toinen elättäjä, kotona lasta voi hoitaa yhteensä reilut kaksi ja puoli vuotta.
Täällä tunnetaan myös isovanhempainvapaa, eli jos isovanhempi vastaa lapsen hoidosta, siihen saa palkatonta vapaata yhteensä vuoden. Täkäläinen tuttumme odottaa vauvaa, ja sitä kautta on nähnyt väläyksen myös "neuvola"käytännöstä. Täällä raskaudenaikaiset lääkärintarkastukset ovat maksuttomia (Medicare eli kansallinen terveydenhoitorahasto kattaa ne), tosin haluamistaan ylimääräisistä ultraäänikäynneistä joutuu itse maksamaan, muistaakseni parisataa dollaria kerta. Niistäkin saa osan takaisin Medicaren eli jotakuinkin täkäläis-Kelan kautta.
Raskaudenaikaista hoitoa antava
General Practitioner, GP eli yleislääkäri valitaan itse haluamaltaan lääkäriasemalta, mutta synnytyssairaala määrätään oman asuinalueen mukaan. Synnytysvalmennus on pakollista, ainakin yhden valmennuskerran verran. Sairaalaan tehdään tutustumiskäynti ennen synnytystä, ja täytetään hoitotoivelista, eli rastitaan haluaako kivunlievitystä, millaista, jne.
Yleensäkin Medicare toimii Kela-korvauksen lailla, eli on määriteltynä korvattavat hoitotoimet ja niille maksukatto, jonka mukaan korvaus hoidosta haetaan. Korvauksen saa ymmärtääkseni joko shekkinä tai käteisellä suoraan Medicaren toimistosta, kun sinne marssii lääkärilaskun kuitin kanssa. Osa lääkäreistä laskuttaa suoraan Medicarea, jolloin itse maksaa vain osan, tai ei mitään, lääkärinlaskusta.
Meitä Medicare ei toistaiseksi koske, sillä järjestelmään pääsee vasta pysyvän oleskeluluvan saatuaan. Lisäksi
Centrelink eli valtiollinen sosiaalitoimisto myöntää terveydenhuollon lisämaksukortteja opiskelijoille, eläkeläisille ja pienituloisille. Kortin avulla saa katettua lääkärikuluista sen osan, jota Medicare ei korvaa.
Palkansaajien eläkemaksut maksavat työnantajat, eli summaa ei pidätetä palkasta, vaan maksetaan bruttopalkan päälle suoraan eläkerahastoon. Itselläni on veroprosentti tällä hetkellä 5 - 7% Suomen tasoa pienempi, vaikka tulot ovat isommat, koska TYEL:iä ja sairausvakuutusmaksuja ei pidätetä palkasta (tosin olen kyllä maksanut yksityisen sairausvakuutuksen). Sosiaaliturvan erojen pohdinta jatkuu, kunhan saan taas kerättyä enemmän tietoa aiheesta - pysykää kanavalla!